דילוג לתוכן

מילון מונחים שמיש

10/11/2009

פוסט זה מבאר מספר מונחים בסיסיים המהווים תחנות יסוד בדרך להכיר את עולם תכנון חווית המשתמש.
אתם מוזמנים להעלות מונחים משלכם.
אולי בהמשך אעדכן את הפוסט ואוסיף מונחים נוספים.

Gallery Page

דף הגלריה מציג מספר פריטים יחד (מוצרים, שירותים וכו' – תלוי באתר).
כל פריט מוצג בקצרה על ידי טקסט ו/או תמונה. ניתן להקליק עליו לקבלת מידע מורחב.

לדוגמה:

דף גלריית המלונות באזור ים המלח, מתוך אתר "אשת טורס".
דף גלריית המלונות באזור ים המלח, מתוך אתר "אשת טורס".

דף הגלריה הוא אחד הדפים החשובים באתר, כיוון שהוא פורס למשתמש את כל הפריטים הרלוונטיים לחיפוש שלו. כעת נותר לו לבחור אחד ולהתמקד בו.
עם זאת, זהו אחד הדפים הקשים ביותר לעצב בצורה נכונה.
בהיעדר מידע, הגלריה יכולה להיות רשימה ארוכה של פריטים שלא ברור מה מבדיל ביניהם. האתגר הוא לתת למשתמש מספיק נתונים כבר בדף הגלריה, כדי שיידע להבחין בין הפריטים השונים ובסופו של דבר להגיע לפריט הרצוי.

יש חשיבות רבה למיון הפריטים בגלריה. ציפיית המשתמש היא למצוא את הפריטים החשובים יותר במקומות הראשונים. המשתמש יבדוק את הפריטים הראשונים בגלריה ואם לא ימצא שם מידע או מוצר רלוונטי, הוא יניח שככל שימשיך לחפש, המידע יהיה אף פחות רלוונטי. הנחה זו נכונה במקרה של מיון לפי סדר חשיבות או רלוונטיות, אך לא במקרה של מיון לפי האלפבית.

עיצוב נכון של גלריות וסידור נכון של המידע בתוכן יכול לסייע בקבלת ההחלטות של המשתמשים ולשפר את שיעור מציאת המידע הרצוי (ושיעור הקניה באתר מסחרי).

בדוגמה של "אשת טורס", מיון המלונות נראה אקראי, דבר המסרבל ומאריך את תהליך החיפוש. לאור העובדה שיש כאן פרמטרים ברורים, היה ניתן לסדר את הרשימה לפי מחיר, דרגת תיירות או תאריכים. יתרה מזו, היה ניתן לספק את כל הפרמטרים למיון ולהשאיר את הבחירה בידי המשתמש.

קריאה נוספת:

Pogo Sticking

נקרא על שם צעצוע לילדים (מקל וקפיץ איתו קופצים למעלה ולמטה), המונח מתייחס למצב שבו המשתמש נאלץ לבצע הקלקות מרובות ומיותרות על מנת למצוא את מבוקשו באתר. זאת כיוון שדף האינטרנט בו הוא נמצא, אינו מספק את המידע שהמשתמש מחפש.

לדוגמה: בדף הגלריה למעלה מוצגים מלונות באזור ים המלח. עבור כל מלון מופיע שם המלון, דרגה תיירותית (כוכבים) ומחיר. משתמש שמחפש מלון עם ג'קוזי חייב לבדוק זאת בכל מלון בנפרד. כלומר, להקליק על מלון אחד, לבדוק האם יש ג'קוזי, לחזור אחורה לדף הגלריה, להקליק על המלון הבא וכן הלאה.

ה-Pogosticking מרחיק את המשתמש מהמידע אותו הוא מחפש. תהליך איתור המידע הופך להיות מתסכל ולכן לא מפתיע לגלות (כמו שמצאה חברת UIE) שבאתרי מסחר אלקטרוני, זה פוגע ישירות בהכנסות. הסיכוי שהמשתמש ישלים את תהליך הרכישה פוחת ככל שתהליך זה משלב יותר Pogosticking.
נתונים דומים נמצאו גם באתרים לא מסחריים: הסיכוי שהמשתמש יגיע למידע המבוקש גדל פי 5 כשתהליך החיפוש היה נקי מ-Pogosticking.

כדי להפחית Pogosticking, יש לתכנן את ממשק המשתמש ואת ארכיטקטורת המידע באתר כך שיתמכו במטרות אותן מנסה להשיג המשתמש. מומלץ לחלק האתר לאזורים ברורים (קטגוריות ותת-קטגוריות), לספק למשתמש כלי ניווט מקיפים, להזין את המידע באופן התואם לציפיות המשתמש ולהציף למקום בולט פעולות נפוצות באתר כדי שיהיה אפשר לבצע אותן במספר מצומצם של קליקים.
כל אלה נועדו לייצר מסלול ברור וחד-משמעי המוביל את המשתמש למידע הרצוי.

קריאה נוספת:

Progressive / Gradual Disclosure

ב"חשיפה הדרגתית", המרכיבים בממשק מחולקים לראשיים ומשניים, תוך הצגת הראשיים והסתרת המשניים.
המרכיבים הראשיים מוצגים באופן ברור במבט ראשון, כלומר לא צריך לבצע פעולה מסוימת בשביל לראות אותם.
המרכיבים המשניים מוסתרים במבט ראשון וניתן לראות אותם רק לבקשת המשתמש.

לדוגמה: החיפוש הרגיל של גוגל מוגדר כאלמנט ראשי. החיפוש המתקדם מוגדר כאלמנט משני ואינו גלוי לכולם במבט ראשון. כדי לראות את האפשרויות המתקדמות, צריך ללחוץ על הקישור "חיפוש מתקדם".

advanced
החיפוש המתקדם של גוגל זמין בכל עת בלחיצה על הקישור המתאים.

בדרך כלל, אלמנטים ראשיים יהיו האלמנטים החשובים ביותר לרוב המשתמשים ולכן ממוקמים בקדמת הממשק באופן בולט.
לעומת זאת, האלמנטים המשניים מיועדים לקהל יעד מצומצם או "מתקדם" יותר ולכן ממוקמים במקום נסתר, זמינים למי שמחפש אותם.

המונח Staged Disclosure הוא וריאציה של חשיפה הדרגתית. הכוונה היא חלוקת תהליך שלם לשלבים, כאשר המשתמש עובר כל פעם שלב אחד (לדוגמה: wizard).
ההבדל בין שני המונחים הוא ש-Staged Disclosure זה מבנה ליניארי (עוברים סדרה של שלבים בסדר קבוע מראש), בעוד ש-Progressive Disclosure זה מבנה היררכי.

קריאה נוספת:

Scent of Information

המונח הוא אנלוגיה לדרך שבה משתמש מחפש מידע ברשת. כפי שחיית טרף עוקבת אחרי ריח הטרף שלה והולכת בנתיב בו יש את הריח הכי חזק, כך המשתמש מצפה למצוא את מבוקשו באתר כאשר הוא עוקב אחרי מילות מפתח. בחיפוש אחר מידע באתר, המשתמש יחפש את מילות המפתח הברורות והרלוונטיות ביותר (בעיניו). ככל שמילת המפתח רלוונטית יותר למידע המבוקש, כך "הריח" שלה חזק יותר.

המשתמש בטוח שהנתיב שבחר יוביל למידע ולכן לא סביר שיסטה ממנו. אם המידע לא יימצא בסוף הנתיב, המשתמש עלול להסיק שהמידע אינו קיים כלל באתר (כלומר יפסיק לחפש ויבדוק באתר אחר).

ניתן לשפר את איכות האתר מבחינת "ריח המידע" במספר דרכים, כגון יצירת קישורים עם כותרת ברורה שמבארת לאן הקישור מוביל או שימוש במונחים מוכרים וברורים ולא בשפה טכנית או פנים-ארגונית.

קריאה נוספת:

Breadcrumbs

הצגת המיקום הנוכחי של המשתמש בהיררכיית הדפים של האתר.
ה-breadcrumbs מציגים את הנתיב שעבר המשתמש בתוך האתר, מדף הבית עד לדף הנוכחי.

הם ממוקמים בדרך כלל בראש העמוד ונראים הרבה פעמים כך:

breadcrumbs
breadcrumbs באתר של ויזה כאל

קשה לי להתייחס לתרגום המשעשע "פירורי לחם" ברצינות – נראה לי יותר מתאים "סימון שביל" בעברית. המונח הוא רפרנס לאגדת הנזל וגרטל (או עמי ותמי, אם ממשיכים את הקו העברי), שם הנזל, תוך כדי כניסה ליער, השאיר שביל של פירורי לחם כדי שיוכל למצוא את הדרך החוצה.
אם כן, breadcrumbs מציינים את המיקום הנוכחי של המשתמש בארכיטקטורת המידע של האתר וגם את כל הרמות הקודמות לו (עד דף הבית, שנחשב לנקודת האפס של האתר). לפיכך הם מהווים אמצעי ניווט משני בתוך האתר, כיוון שניתן להקליק ולהגיע לכל רמה קודמת.

קריאה נוספת:

Above / Below the Fold

קו וירטואלי בגבול התחתון של המסך, המפריד בין החלק העליון (הגלוי) של הדף לבין החלק התחתון, המצריך גלילה בשביל לראות אותו.

לדוגמה:

fold
קו הקפל ברזולוציית 1024×768 באתר Barnes & Noble

כאשר דף האינטרנט הוא ארוך, תהיה בצד אפשרות לגלול למטה. החלק שרואים ללא גלילה הוא החלק מעל קו הקפל. החלק למטה המצריך גלילה הוא החלק מתחת לקו הקפל.

בעבר, האזור מעל קו הקפל נחשב לחשוב יותר מהאזור מתחתיו. אזור זה זכה לחשיפה גדולה יותר אצל הגולשים מכיוון שזה היה הדבר הראשון שהם ראו (בזמן ששאר העמוד נטען). טענה נוספת הייתה שהמשתמש לא אוהב / לא יודע לגלול למטה. לכן, תוכן שממוקם מתחת לקפל יזכה להרבה פחות רייטינג ותשומת לב מצד הגולשים. אחת ההשלכות השליליות של תפיסה זו הייתה למקם כמה שיותר אלמנטים בחלק העליון של המסך ובכך ליצור עמוד צפוף ועמוס.

כיום, בעולם של אינטרנט מהיר וקהל גולשים יותר מנוסה, יותר ויותר קולות קוראים להשתחרר מתפיסת קו הקפל, בטענה שהמשתמשים כבר למדו להשתמש בגלילה, היא כבר לא מתסכלת אותם והם יגיעו לתכנים הממוקמים למטה. כמובן שחשוב להימנע מגלילה איפה שאפשר, אבל לא בכל מחיר.

קריאה נוספת:

קישורים למילוני שמישות נוספים:

About these ads
2 תגובות
  1. יופי של מילון – נוכל לקחת את התכנים מפה ולשים ב-UXI?
    http://uxi.org.il/glossary

    נשמע גם לעוד הגדרות אם בא לך לתרום – השם שלך יופיע שם, כמובן… צור איתי קשר

  2. הכוונה ל"נשמח"… :-)

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

%d בלוגרים אהבו את זה: