Skip to content

בעיות UI ב-wordpress.com ודרכי התמודדות – חלק 2

05/07/2009

זהו החלק השני בסקירה של בעיות UI שנתקלתי בהם ביצירת בלוג בעברית ב-wordpress.com.
בחלק הראשון עסקתי בתמיכה בעברית, שילוב בין אנגלית ועברית, בולטים מעוצבים ושינויים בתבנית העיצוב.
והפעם… יותר בעיות, פחות פתרונות.

שיוך פוסט לקטגוריה

וורדפרס משתמש ב-2 אמצעים לסידור הפוסטים לפי נושאים: קטגוריות ותיוגים (tags). כל פוסט משוייך לקטגוריה (חובה) ולתיוגים מתאימים (חדשים או קיימים – רשות).

שיוך לקטגוריה

חובה לשייך כל פוסט לפחות לקטגוריה אחת

יש הבדלים קטנים בין קטגוריות לתיוגים, אבל לא מצאתי הבדל מהותי שבאמת מצדיק את השימוש ב-2 המנגנונים האלה יחד. וורדפרס בעצמם כותבים שאין שום יתרון בשימוש של אחד על פני השני.

הבעיה:
השימוש גם בקטגוריות וגם בתיוגים, מעמיס על הפוסטים בפרט ועל הבלוג בכלל. בנוסף, נראה שאין דרך להסיר את תצוגת הקטגוריה מהפוסט (בניגוד לתיוגים, שלא חייבים להופיע).


הפתרון:
כיוון שעדיין אין לי הרבה פוסטים, אני לא רואה לנכון לסדר אותם לפי קטגוריות. זה יצר מצב מגוחך בו נאלצתי ליצור את הקטגוריה הפיקטיבית "כל הפוסטים" שלא תורמת כלום בשלב זה. הפתרון ההגיוני היה לאפשר למשתמש לא להציג את הקטגוריות.

חלוקת הפוסט לתקציר ותוכן

דף הבית של בלוג שונה קצת מדף בית של אתר אינטרנט רגיל. במקום עמוד התחלתי שיעשה לגולש סדר במחלקות האתר ויראה לו מה ניתן לעשות כאן, החלק העיקרי של דף הבית צריך להציג את מהות הבלוג – הפוסטים.

הבעיה: בלוגים רבים מציגים את הפוסטים בשלמותם בעמוד הראשי ובכך, לדעתי, מעמיסים על המשתמש. הרבה יותר ידידותי להציג את ההתחלה של כל פוסט + קישור להמשך קריאה. בצורה זו, העמוד הראשי של הבלוג הופך לדף גלריה ונותן פריסה מתומצתת של הרשומות האחרונות בבלוג. המשתמש יכול לסרוק אותן ולבחור מה הוא מעוניין לקרוא. נכון שכיום ניתן להגיע לפוסט הרצוי ישירות ממנוע חיפוש או מ-RSS, אבל זה ממש לא מבטל את הצורך לתת למשתמש מבט מהיר על הפעילות העדכנית בבלוג.

הפתרון: פונקציית more ב-wordpress.com מאפשרת בקלות ליצור תקציר כזה.

more

כפתור more בתוך סרגל הכלים של עורך wordpress.com

לחיצה על כפתור more במיקום כלשהו במהלך כתיבת הפוסט יוצרת הפרדה בין חלק אחד לשני. כל מה שנכתב לפני הלחיצה, יוצג במבט ראשון. כל מה שנכתב לאחר הלחיצה, יוצג לאחר לחיצה על קישור "להמשך קריאה" (ועל כן שם הפונקציה). כמה פשוט, ככה יעיל. כמובן שאפשר לשנות את נוסח הקישור.

קישור לפוסט הבא והקודם

בתור ברירת מחדל (תלוי בתבנית העיצוב), כל פוסט ב-wordpress.com מכיל קישור לפוסט הבא ולפוסט הקודם בהיררכיה הכרונולוגית של הבלוג.

הבא והקודם

קישור לפוסט הבא ולפוסט הקודם

אני מזהה כאן 2 בעיות:

  • מיקום הקישורים – הקישור ממוקם מעל כותרת הפוסט. סביר להניח שברוב המקרים, אם המשתמש נכנס לפוסט מסוים, הוא מתכוון להמשיך לקרוא. באופן טבעי, קישורים להמשך קריאה צריכים להיות בסוף הפוסט ולא בתחילתו.
  • סוג הקישורים – סביר להניח שהמשתמש אינו עובר על כל פוסט באופן כרונולוגי, אלא מחפש פוסטים לפי נושאים המעניינים אותו. גם אם הוא כן מחפש רשימה כרונולוגית של הפוסטים, יותר נוח להשתמש בארכיון הממוקם בסרגל השמאלי ונותן פריסה נוחה יותר של הפוסטים. במקום קישור לפוסט הבא בתור, זה המקום לתת למשתמש קישורים רלבנטיים לנושא הפוסט הנוכחי.

אז למה זה טוב? לא ברור. אולי בשביל להמיר משתמשים מחשבון חינמי לחשבון בתשלום.

הפתרון: ניתן להסיר את הקישורים על ידי עדכון ה-CSS, דבר המתאפשר רק למי שמשלם עבור זה.

סיכום

ביצירת בלוג ב-wordpress.com, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

  • בכתיבת בלוג בעברית, יש לוודא שתבנית העיצוב שבחרנו מותאמת לשפה הכתובה מימין לשמאל.
  • חשוב לוודא שהטקסט אינו משובש כאשר יש שילוב בין אנגלית, עברית ומספרים.
  • יש לקחת בחשבון שב-IE7 לא ניתן לראות בולטים מעוצבים.
  • חשוב לוודא שהפונט של הבלוג קריא ושהקישורים בולטים במבט מהיר.
  • קטגוריות לעומת תיוגים – אין הבדל ברור בין 2 הפיצ'רים. חובה לשייך פוסטים לפחות לקטגוריה אחת, כאשר אין לזה משמעות אם המשתמש בוחר שלא למיין את הפוסטים לפי נושאים. זאת מבלי לגרוע מהיתרון הברור במיון פוסטים לפי נושאים, כשהבלוג צובר כמות מספקת שלהם.
  • חלוקת הפוסט לתקציר ותוכן מאפשרת לשמור על עמוד ראשי נקי. המשתמש יכול לסרוק במהירות את הרשומות האחרונות של הבלוג ולהחליט מה מעניין אותו להמשיך לקרוא.
  • קישורים רלבנטיים לפוסטים נוספים (בסוף כל פוסט), שימושיים יותר מקישורים לפוסט הבא והקודם בהיררכיה הפנימית של הבלוג.

לבסוף הייתי רוצה להתייחס לעוד 2 נקודות שאולי לא עוברות כבעיות UI לכשעצמן, אבל בהחלט אינן תורמות לרושם המקצועי של הבלוג:

  • כברירת מחדל, wordpress.com מאפשר snapshots במעבר העכבר על כל קישור (אותו פופ-אפ מעצבן שנותן preview של תוכן הקישור לפני שהמשתמש לוחץ עליו). בעל הבלוג יכול לכבות את זה באופן גורף לבלוגים שלו, אבל זה כמובן מוחבא היטב בהגדרות המתקדמות. גם אם בעל הבלוג לא כיבה את הפיצ'ר, המשתמש יכול לעשות זאת עצמאית (כל בלוג בנפרד – ובתנאי שהוא ימצא את הכפתור הנכון), אבל גם הגדרה זו תתבטל ברגע שהוא ינקה את כל ה-cookies שלו.
  • לא כל האלמנטים תורגמו לעברית (ובחשבון החינמי לא ניתן לעדכן אותם). לדוגמה, הכותרת של אזור התגובות:
    הערות

    כותרת יחידה באנגלית כאשר כל השאר בעברית

    ממשק טוב הוא ממשק עקבי. לא ייתכן שחלק מהכותרות יהיו בעברית וחלק באנגלית. מלבד פגיעה בעקרון העקביות, הדבר פוגע במקצועיות האתר.

מודעות פרסומת
להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: